Nii Mariine Auto kui ka Auto Forte kutsuvad firmade koduleheküljel ostma sõiduautot kaubikuna, millele 1. detsembril jõustunud seadusehammas külge ei hakka.
- Kaubiku vahesein tahavaatepeeglist. Foto: Raul Mee
„Tehasel on selline võimalus kogu Euroopa Liidus, see ei ole ainult meie asi,“ ütles Subarusid ja Peugeot'sid müüva Mariine Auto juhatuse esimees Toomas Saarelaid võimaluse kohta sõiduauto kaubikuna osta. „Meie asi on müüa. See, kas ostja kasutab seda ära maksude optimeerimisena või mitte, on ostja teema. Aus ärimees ütlebki, et ma maksan sealt pool käibemaksu ära ja korras.“
Mis on mis
N1-kategooria sõiduki tunnused
Salong peab olema kaubaruumist eraldatud vaheseinaga.
Igal aastal tuleb teha uus ülevaatus.
Lubatud väiksem istekohtade arv.
Käibemaksumuudatused tarbesõidukite puhul ei kehti.
Täismass ei ületa 3,5 tonni.
Väärtus järelturul on ekspertide hinnangul eeldatavasti väiksem sama M-kategooria sõiduki omast.
Mariine Auto kodulehel on reklaam hüüdlausega "Sõiduautod nüüd kaubikutena!". Saarelaid selgitas, et tarbesõiduki kategoorias ei paku ega ehita autot vastavasse kategooriasse firma ise, vaid maaletooja. „Praeguste seaduste järgi on kõik igati õige. Ütleme ausalt, meie vahendame maaletooja reklaami,“ lausus Saarelaid.
Kategooriad N1 ja N1G kuuluvad tarbesõidukitele, mistõttu sõiduautode käibemaksumuudatused nendele ei kehti. Tarbesõidukid on eelduslikult täielikult ettevõtluses kasutatavad autod – kaubikud.
Küsimusele, miks enne seadusemuudatust nii otseseid pakkumisi märgata ei olnud, vastas Saarelaid, et see on iga firma asi, kuidas ta pärast teatud otsuseid käitub. Mariine Auto pakub Peugeot' sõiduautosid kaubikutena, ent Subaru brändi alt mitte. Saarelaid selgitas, et Peugeot' tehasest on lihtsalt selline võimalus olemas ja on olemas ka kõik Euroopa Liidu sertifikaadid – seega on see seadustele vastav pakkumine.
Kõik tahavad turul ellu jääda
Küsimusele, kas riik läks seadusemuudatusega liiale, vastas Saarelaid, et seda on AMTEL (Autode Müügi- ja Teenindusettevõtete Eesti Liit) pikka aega öelnud, ent sellest hoolimata tahavad kõik turul ellu jääda, olgu see siis Peugeot, Volkswagen, Škoda või paljud teised, kes samamoodi N1-kategoorias sõiduautosid pakuvad. Samuti viitas ta eelmisel nädalal Äripäevas ilmunud artiklile "
Porsche – ametnike kiuste kaubik", et kaugeltki ei saa öelda, et luksusauto on kaubik.
Peugeot'sid müüva Forte Auto müügijuht Teet Rüütmaa nentis, et kaubikuna müüdavad sõiduautod on alati olemas olnud ning ettevõte ei tunneta, et oleks märkimisväärselt suurem huvi nende vastu. “Mina ei oska kommenteerida, mina lihtsalt müün seda toodet, mis sellise tüüpkoodiga tuleb,” ütles ta.
Kommentaar
Seadusemuudatus tõi kuluka jälitustegevuse
Toomas Saarelaid, Mariine Auto juhatuse esimees
See inimene, kes tahab eputada, endale niikuinii universaali ei osta. See ei ole elustiiliauto, see on pigem tööauto. Inimesel on vaja midagi vedada ühest kohast teise. Kas ta veab seda siis isiklikes huvides või firma huvides, sellega peab tegelema firma ise või maksuamet.
Eesti riigi seisukohast oleks võinud panna peale üleüldiselt CO2-maksu ja maksustada vastavalt elustiilile. Kui inimene sõidab 1-liitrise mootoriga, elektriautoga või bensiiniautoga, oleks ta selle kinni maksnud ja oleks riigil seda kerge hallata.
Selleks, et nüüd seda kontrollida, võetakse tööle inimesi, kes käivad ja pildistavad ja ajavad inimesi taga. See on tegelikult absurd.
Me kasutame reklaami, mis pole meie välja mõeldud ja ka mitte maaletooja välja mõeldud. Tegelikult on tehases sellised N1-kategooria sõidukid olemas. Kuidas seda maksusoodustust üks, teine või kolmas firma ära kasutab, siin ei saa kätt ette panna. Aus ärimees ütlebki, et ma maksan sealt pool käibemaksu ära ja korras.
Sõiduauto-kaubikuid ei ole enamasti isegi müügisalongis, küll aga saab klient sellise tarbesõiduki endale laost tellida. Rüütmaa märkis, et üksikud näidised on küll tellitud, ent needki pole veel kohale jõudnud. Seda, et N-kategooria sõidukite vastu huvi suureks paisub, ta ei usu.
Maanteeamet hoiab silma peal
Maksu- ja tolliameti kontrolliosakonna talituse juhataja Katre Kuhi kommenteeris, et sõiduautode kategooriate korrektset registreerimist kontrollib maanteeamet. Ent kui amet tuvastab hiljem, et selliseid sõiduautosid ei kasutata sihtotstarbeliselt ja need on ümber ehitatud M1-kategooriale vastavateks sõiduautodeks, siis toimub maksustamine vastavalt sõiduauto tegelikule kasutusele.
Maksuamet saatis eelmisel nädalal meeldetuletuse ainuüksi 9600 ettevõtjale, kes jätsid jaanuaris esitamata andmed neile kuuluva 15 000 sõiduauto kohta. Teisipäevase seisuga oli käibedeklaratsiooni parandanud üle 4100 isiku, kes esitasid andmed 6900 sõiduauto kohta.
Sõiduautosid kaubikutena ostma kutsuvate reklaamide kohta märkis Kuhi, et N1-kategooria sõidukit võib ettevõte ka oma ettevõtluses tegelikult vajada, seega ei saa sellise sõiduki soetamisest teha automaatselt järeldust, et seda tehakse maksudest kõrvalehoidumiseks.
Küll aga märkis amet, et kui vaadata 2014. aasta statistikat N1-kategooria sõidukite registreerimisel ja hinnata, milliseid sõiduautosid on erinevalt varasemast N1-kategooria sõidukiks soetatud, võib üks põhjusi küll olla soov hoiduda ainult M1-sõiduautosid puudutavatest käibemaksuseaduse muudatustest.
Seotud lood
Rahandusministeerium tuleb välja seaduseelnõu ettepanekuga, mis muudab oluliselt tööautode maksustamist.
Kuna ärikinnisvara arendatakse reeglina vaid üürimiseks, on endale A-klassi büroopinna ostmine harvaesinev võimalus, mida edukal ettevõttel tasub väga tõsiselt kaaluda, rõhutab Tallinna südalinnas paikneva
Büroo 31 müügijuht Taavi Reimets ning lisab kogemusele tuginedes, et omanikuna tekib kasu nii kohe kui ka kaugemas tulevikus.